Wayang: Art of Indonesia

The neck is disproportionately long in relation to the body and the arms nearly touch the feet. The features of the puppet don't present human characters in a naturalistic way. This puppet is called "wayang", which also means an Indonesian art form which reflects the thought, feelings and the way of life of the Javanese, using "wayang" puppets.

 

The Wayang is used not merely for entertainment, but also for exorcism, invocation of ancestral spirits and religious ceremonies such as purification, weddings or circumcision festivals. 

 

Puppets of Gods, demons and heroes cast their shadow on a screen, developing epics which originated in ancient India, and teach people how to live wisely. This type of Wayang is called "Wayang Purwa,"  the words meaning 'shadow' and 'ancient' respectively.

 

The wayangs are made of buffalo hide, tooled, perforated, painted and gilded, and supported and strengthened by beautifully polished horn handles. The puppeteer who manipulates these wayangs is called a "dalang." The dalang is the sole puppeteer controlling about 100 characters and is the director of the entire performance, signalling to the musicians who sit behind him. He narrates, sings and speaks for all the puppets, changing his voice and style of speaking. He also groans, grunts, cries and shrieks in fighting squences.

 

There is no definite script. Although the course of action is decided, the story is developed by the dalang's impromptu creativity. Sometimes an ancient character even appears in a modern car or on a motor bike, which surprises and delights the audience. The same story is presented differently by a different dalang, and the same dalang develops the same story differently on different occasions.

 

The Wayang have also been used as a means of education and enlightenment for people or farmers who have few chances to get education; for example the drive for better nutrition or family planning. Therefore, the dalang must be proficient in describing and evoking the scene, and in music and literature; and he must be humorous, and of course he must be a skilled puppet master. The dalang may be the real hero of the show rather than wayangs themselves.

 

#61 Parkway Vol. 7 No.4 August 1993

首は胴体に対して不釣合いに長く、腕はほとんど足まで届く。人形の姿は、人間の自然な描写とは程遠い。この人形は「ワヤン」と呼ばれ、また、このワヤン人形を使って、ジャワ人の思考や感情、生活様式を表したインドネシアの芸術そのものも「ワヤン」という。

 

ワヤンは単に娯楽だけでなく、悪霊祓い、祖霊の祈祷や、清め・結婚式・割礼祭などの宗教的儀式にも使われる。

 

神、悪魔、英雄等の人形が、スクリーンに影を投じて、古代インドに由来する叙事詩を物語り、人々に賢く生きる方法を教えるのである。この種のワヤンは「ワヤンプルワ」と呼ばれ、それぞれ「影」と「古代」を意味する影絵芝居である。

 

ワヤン人形は、水牛の皮でできており、細かく穴があけられ、色付けされる。そして美しく磨かれた牛の角でできた棒で支えてある。この人形を操作する人は、「ダラン」と呼ばれる。ダランは、約100の登場人物を一人で操作し、芝居を監督し、後ろに控える楽器奏者に合図を送る。ダラン自身が語り手であり、歌を歌い、声や話し方に変化をつけて全ての人形の台詞を話す。また、戦いの場面では、うめき、うなり、叫び、悲鳴の声も出す。

 

明確な台本はない。大筋は決まっているが、ダランの即興によって物語は展開していく。時には、古代の登場人物に現代の自動車やバイクに乗って登場させ、観客を驚かせたり、喜ばせたりする。同じ物語でもダランが変わると別の話になり、同じダランが同じ物語を上演しても、時と場合で別の展開になる。

 

ワヤンは、教育を受ける機会に恵まれない人に対する教育と啓蒙の手段としても使われてきた。例えば、優れた栄養や家族計画の指導である。したがって、ダランは、場面の描写や表現に才があり、音楽や文学に堪能でなければならい、そして、ユーモアを解し、もちろん熟練した人形遣いでなければならないのだ。ダランこそが芝居の本当のヒーローかもしれない。