Sakuma and His Loyal Crew

They Did their Very Best -----  100th anniversary

This is the story of an event in Japanese naval history concerning the heroic death of Lieutenant Sakuma and his crew in Submarine No. 6 of the Imperial Japanese Navy.

 

Submarine No. 6 (Holland Type) was the nation’s first-built submarine, the smallest of its type. It left Kure Port for a training mission on April 11th in 1910. In those days submarine trainings were dangerous using less advanced equipment and techniques. Four days after their departure, while engaged in a practice dive in the Inland Sea, mechanical errors occurred. Seawater started flowing into the boat through the ventilator. When the crew attempted to close the sluice the chain broke.

Electricity was cut off, the gauge was invisible, wires were burned, and poisonous gas prevailed. The crew tried to pump the water out by hand but eventually the small submarine went off balance and sank at 10 A.M, 15th of April off Shinminato near Iwakuni.

 

Two days later the submarine was discovered at a depth of 16m. Unlike former submarine accidents, each crewmember of No.6 was found dead at their posts fulfilling their duties. Near the hatch, there was no sign of rushing to escape as was seen in former accidents. Lieutenant Sakuma told his men to behave calmly and they followed their commander to the last minute of death. As the submarine was sinking, Sakuma managed to write a Will in the wet and cold with the help of dim light coming through a small window of the conning tower. It was found in his locker and addressed to the Navy Department as a confidential report.

 

Sakuma began his Will:

“I must apologize for my failure that sank His Majesty’s submarine and killed subordinates. However, I am certain with pride that every crewmember operated with utmost coolness and never gave up their duties until their last hours....”

 

He also asked authorities not to let the disaster affect future development of submarines. He earnestly hoped that His Majesty would supply a means of living to the poor families of the crew. At the end of his Will Sakuma sent his best regards to his superiors mentioning each of them by name. On 20th of April, a national funeral was held at Kure Naval Station.

 

This incident spread throughout the world and Sakuma was admired for his courage and steadfastness. His story had once been written about in Japanese school text books. There are displays of his salvaged diary, with its English translation, in the Capitol, USA and the Royal Navy Submarine Museum Archive in Gosport, England.

 

In November 1912, a monument was unveiled on the grounds of Tainomiya Shrine, at Nishimitsuta, Kure. It is 19 m high and stands on the hill above the city where in the past Kure Bay could be seen without tall buildings. Since then a memorial ceremony has been held annually by the Association of Lighting Submarine No.6 Martyrdom. The screw and chain of the submarine rest at the foot of the monument.

 

Marking the 100th year of martyrdom, a memorial service took place at 10:30 A.M. on April 15th at Tainomiya Shrine. It was attended by 650 people.

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Left: Gun salute at Memorial Service

Right: Captain Derrick Royal Navy making a speech in Japanese

 

A True Hero

Tsutomu Sakuma (佐久間 勉) was 31 years old when he died an honorable death. Sakuma was born in Fukui prefecture in 1879, the second son of a Shinto priest. He was an excellent student and won scholarships. He studied at Japanese Naval Academy in Etajima. As a naval officer he served during the Russo-Japanese War. Sakuma married Tsugiko in Kyoto in 1908, but the next year unfortunately, Tsugiko passed away after giving birth to their daughter.

 

The memorial service was attended by Sakuma’s grandson.

#128 Parkway Vol.23 No.2 April - June 2009

佐久間と忠実な乗組員

これは、日本海軍の第六潜水艇の佐久間大尉とその乗組員の壮絶な最期に関する日本海軍史上の出来事である。

 

第六潜水艦艇(オランダ型)は、国内建造初の小型潜水艇だった。1910年4月11日に訓練任務のために呉港を出発した。当時、設備や技術が整っていなかったため、潜水艇の訓練は危険な任務だった。出発から4日後、内海で潜水演習をしていると、機械に故障が発生した。海水が給気淘筒から船に流入し始めた。乗組員が閉鎖機を閉めようとすると、チェーンが切れた。

 

電気が遮断され、ゲージが見えなくなり、配線が焼け、有毒なガスが充満した。乗組員は手で水を汲み出そうとしたが、結局、4月15日10 時、小さな潜水艇は岩国付近の新湊沖で均衡を失い、沈没した。

 

2日後、潜水艇は深さ16mで発見された。それまでの潜水艇事故とは異なり、第六乗組員は各々の任務の場所で死亡していた。それまでの事故のように、ハッチ付近で出口を争うような姿はなかった。佐久間大尉は、乗組員に静かに行動するように指示し、皆、死の最後の瞬間まで指揮官に従ったのだ。潜水艇が沈んで行く中、佐久間は展望塔を通して入って来る薄暗い灯りの下で、水に濡れ、寒さの中でなんとか遺書を書き終えた。遺書はロッカーで発見され、秘密報告書として海軍部に宛てられていた。

 

佐久間の遺書:「小官の不注意により陛下の艇を沈め部下を殺す、誠に申し訳なし、されど艇員一同、死に至るまで皆よくその職を守り、沈着に事を処せり・・・」、

 

 

彼はまた、災害によって将来の潜水艦の開発に影響することがないように当局に伝えている。また、陛下が乗組員の困窮する家族に生活援助を差し伸べることを切に願っていた。遺書の最後に、佐久間は上司それぞれの名前を挙げて気遣いを示している。 4月20日、呉海軍基地で国葬が行われた。

 

この事件は世界中に広がり、佐久間はその勇気と決意の強さを賞賛された。この話は、かつて日本の教科書にも載っていたことがある。米国の国会議事堂、英国ゴスポートにある海軍潜水艦博物院アーカイブには、回収された日記が英訳ともにが展示されている。 

 

1912年11月、呉西三津田にある鯛の宮神社境内で記念碑の除幕式が行われた。 高さ19メートル、市街地を臨む丘の上に立ち、高層ビルに邪魔されることなく昔ながらの呉湾が見える。以来、第六潜水艇殉職協会が毎年記念式典を行っている。潜水艦のねじと鎖が記念碑の下にある。

 

殉職100年を記念して、 4月15日午前10時30分、鯛の宮神社で追悼式が行われた。出席者は650人だった。

 

真の英雄

佐久間勉は殉職した時31歳だった。1879年福井県、神官の家に次男として生まれた。優秀で奨学金も受けている。江田島の海軍士官学校で学んだ。海軍将校として日露戦争で任に就いている。1908年京都で次子と結婚したが、その翌年、娘の出産の際に亡くなっている。

 

追悼式には佐久間の孫が参列した。